Begin bij het begin. Bij Adam en Eva.
Dat Eva van den Dungen haar ‘bureau voor beeldcommunicatie’ Adam noemt, is natuurlijk een grapje. Adam, Eva – we hoeven je het niet uit te leggen. Maar de doorgaans goedlachse Eva wijst haar klanten er graag op dat er toch wat ernst achter die naam zit. Want was het verhaal van Adam en Eva niet zo ongeveer het begin van alles? Of in ieder geval voor wie dat graag gelooft? Dat bedoelt ze maar, die Eva. Want Eva wringt en graaft zich bij elke opdracht naar het begin van alles. De reden van dat project of product, van die campagne of van dat bedrijf.
Tegenwoordig noemen ze dat ‘de vraag achter de vraag’ vinden.
Het werk van Eva zou je het antwoord na jouw antwoord mogen noemen. Want met wat slimme en o zo eenvoudige vragen verleidt Eva je te vertellen waar het je nou eigenlijk om begonnen is. Met dat project dus. En dat product, die campagne of dat bedrijf. Ze vraagt wat de missie van je bedrijf of organisatie is. Maar als zo’n vraag te abstract of complex lijkt, dan herformuleert ze de vraag tot ‘Waar word je blij van’. Frisse vragen zorgen voor nog frissere antwoorden, weet ze. Eva levert vervolgens het antwoord na je antwoord: die huisstijl, dat logo, die mooi vormgegeven website of brochure of die animatie. En nog zo wat communicatiemiddelen.
Je moet wel weten dat Eva daarbij een beetje ongewoon te werk gaat. Want terwijl je vertelt, gaat Eva namelijk tekenen. Je bent misschien gewend dat iemand tegenover je knikkend aantekeningen maakt, maar dat er grote vellen papier en stiften aan te pas komen – dat is mogelijk nieuw voor je. En dan gaat ze ook nog eens karakters en symbolen tekenen. En dan is ze klaar en zie je op pakweg één vel A1 ineens alles gevisualiseerd wat er in je hoofd zat. ‘Iemand die dat kan, kan het ook uitwerken in prachtig grafisch werk’, denk je.
En zo is het maar net.
‘Visualiseren is realiseren’, bedacht Eva ooit. Waarbij ze realiseren in twee betekenissen bedoelt. Realiseren betekent immers beseffen én bewerkstellen. Eva doet het allebei, al visualiserend. En nog mooier: haar klanten doen dat ook.
Eva rolt haar grote vellen papier graag voor en bij je uit. En zet vanzelfsprekend daarna de volgende stappen. Zoals een logo dat zo treffend is dat het echt alleen jouw logo kan zijn. Maar ze produceert ook alle middelen die je maar nodig hebt en die je zelf misschien nog niet eens had bedacht: infographics, animaties, filmpjes, websites, app’s, brochures, folders, banners, boeken en al die dingen waar we nu even niet opkomen. En ze doet dat samen met anderen als dat zo uitkomt. Bel Eva en je krijgt de fotograaf, drukker, websitebouwer of copywriter er bij die je nodig hebt.
Maak kennis met Adam en vind het paradijs op het gebied van beeldcommunicatie.